Tuesday 5 March 2013

BATU KARANG & SHAKLEE

JOM SHAKLEE

Entry sebelum ni saya dah upload pasal penyakit batu karang. banyak pendapat kata batu karang boleh diubat secara tradisonal. tempat popular yg saya tahu ialah di Gangsa, Melaka.kalau tanya org kg kt situ mungkin ramai yg tahu. dan kemujarabannya sampai keluar batu karang tersebut dr badan pesakit. macammana? n bagaimana saya pun tak tahu mcm mana nak explain.tp kalau ada sesiapa nak mencuba cara tradisional ni boleh la try google tempat tu ye..
sekarang ni bukan saya nak cerita pasal ubat tradisional untuk penyakit batu karang tp saya nak cerita pasal produk shaklee yg sesuai bagi mereka yg menghidap penyakit batu karang. Ok..jom kita baca kejap ye. Ini cadangan ye..nak maklumat lanjut boleh contact sy...

 
PRODUKCATATAN
VivikMengimpak 4 mekanisma penuaan selular
B ComplexDiambil dengan Mg menurunkan oksalat (garam mineral)
Alfafa ComplexMengurangkan infeksi dan inflamasi
OstematrikMagnesium menurunkan oksalat
CarotomaxMenyembuh saluran urinari yang luka oleh batu karang
Vita C 500 mg SRMengasidkan urin. Batu karang tidak terbentuk dalam urin asid
LecithinMembakar lemak berlebihan


Tentang Oksalat (Garam mineral)
Oksalat adalah sejenis asam organik yang ditemukan dalam setiap tanaman, haiwan dan manusia. Tubuh manusia juga memiliki kecenderungan untuk mengubah beberapa zat kimia lainnya seperti vitamin C menjadi oksalat.

Apa kesan oksalat bagi kesihatan?
Batu Ginjal : Asam oksalat bersama dengan mineral kalsium dalam tubuh manusia membentuk senyawa yang tak larut dan tak dapat diserap tubuh. Senyawa ini berupa kristal seperti halnya jarum-jarum tajam yang menanamkan diri dalam jaringan dan dapat menyebabkan sakit luar biasa. Kalsium dan batu oksalat sebagai penyebab sekitar 80 persen penyakit batu ginjal pada orang dewasa.
Antara 10 sampai 15 persen oksalat ditemukan dalam urin seseorang yang memiliki batu kalsium oksalat. Batu oksalat dapat terbentuk dari makanan, sedangkan sisanya diperkirakan dibentuk oleh tubuh sendiri.

Adakah pengaruh cara memasak ?
Memasak rupanya tidak terlalu berpengaruh besar dalam mengurangi kandungan oksalat dalam makanan. Memasak sampai air mendidih hanya mengurangi 10-15 persen saja. Oleh karena itu, tidak perlu memasak sayuran terlalu lama hanya sekedar mengurangi kadar oksalat. Karena, cara masak seperti itu menyebabkan kehilangan vitamin dan nutrisi yang terkandung pada sayur.

Berikut ini adalah jenis makanan yang mengandung oksalat :
* Sayuran : sayuran berdaun hijau seperti bayam, saleri dan sayuran lain seperti bawang perai, okra, kacang buncis dan labu siam yang tinggi oksalat.
* Kacang: Kacang seperti kacang tanah, kacang mete dan almon.
* Berries : Blueberry, blackberries, strawberry dan raspberry.
* Buah-buahan : Kiwi, anggur dan buah ara salah satu jenis yang kadar oksalatnya tinggi.
* Kacang-kacangan: Kedelai dan produk-produknya mengandung kadar tinggi oksalat.
* Makanan lain : Dedak gandum dan gandum, koko, coklat dan teh hitam dinilai kaya kandungan oksalat

dipetik dari http://health.kompas.com/read/2011/06/24/14430024/Efek.Oksalat.bagi.Kesehatan.
Boleh hubungi saya untuk dapatkan maklumat lanjut ye...JOM DAPATKAN SHAKLEE!!!

No comments:

Post a Comment