Friday 4 April 2014

HAMIL DENGAN MENGETAHUI MASA OVULASI


 Bila Ovulasi Berlaku?

90% daripada wanita mempunyai panjang kitaran berbeza-beza 23-35 hari, dengan ovulasi berlaku pada pertengahan kitaran haid. Faktor-faktor lain (seperti tekanan) boleh menyebabkan ovulasi tertangguh – selewat minggu ketiga malahan minggu keempat juga.

Adakah Wanita Berovulasi Setiap Bulan?
Tidak semua wanita berovulasi setiap bulan. Jika ovari tidak menghasilkan folikel matang, ovulasi tidak berlaku. Ini dipanggil kitaran haid anovulatory. Endometrium (lapisan uterus anda yang membina dalam persediaan untuk mengandung) membangun seperti biasa, tetapi tidak ada telur dikeluarkan.

Untuk peratus kecil wanita, mereka boleh melepaskan dua atau lebih telur dalam tempoh 24 jam. Adalah tidak mungkin untuk melepaskan lebih selepas masa ini disebabkan oleh perubahan hormon dalam badan. Apabila telur telah disenyawakan, hormon akan menghentikan mana-mana telur daripada dilepaskan untuk melindungi dan memupuk kehamilan.

Apakah Simptom Ovulasi?
  • Sakit Ovulasi atau Mittelschmerz

Sesetengah wanita mengalami sakit ovulasi atau mittelschmerz (dalam bahasa Jerman ini diterjemahkan kepada ‘mittel’ – pertengahan dan ‘schmerz’ – sakit). Bagi wanita golongan ini, ovulasi menyebabkan kesakitan yang tiba-tiba, dan berterusan di bahagian bawah abdomen mereka.

  •  Penurunan Dalam Suhu Badan Basal (Body Basal Temperature)

Untuk mengetahui penurunan suhu badan basal, anda perlu merekodkan carta kitaran anda, mengambil suhu anda setiap pagi apabila bangun dari tidur (masa yang lebih kurang sama setiap hari).

Basal ThermometerIni direka khusus untuk mengambil suhu yang mempunyai perbezaan turun naik yang sedikit daripada biasa (yang mempunyai ketepatan sehingga + / -0.05 darjah selsius, dan mengukur dua tempat perpuluhan), itulah sebabnya termometer biasa tidak sesuai untuk tujuan ini.

Selepas berovulasi, anda akan melihat bahawa pada kebiasaanya suhu akan meningkat, dan kekal dengan begitu sehingga tempoh yang akan datang – kecuali jika anda hamil dan suhu kekal pada tahap yang lebih tinggi. Ini adalah bagaimana sesetengah wanita tahu untuk menjangkakan tempoh mereka, dengan penurunan suhu sekitar masa tempoh mereka datang haid.

  • Mukus Serviks

Pemantauan terhadap mukus serviks beberapa kali sehari adalah penting, kerana ini adalah satu lagi penunjuk yang boleh dipercayai untuk mengenal pasti hari ovulasi anda. Perubahan mukus anda adalah tindak balas kepada bagi peringkat subur atau tidak subur dalam kitaran anda.

Mukus serviks berubah dengan turun naik hormon anda seperti estrogen. Susulan daripada haid, mukus biasanya akan kering sebelum menjadi melekit, berkrim, kemudian berair sebelum menjadi keadaan paling subur yang jelas, licin dan elastik (kelihatan seperti telur mentah putih). Ini adalah keadaan terbaik membantu sperma dalam laluannya untuk pergi ke telur, menyediakan perlindungan alkali daripada persekitaran vagina yang berasid.


  • Posisi Serviks

Serviks anda memberikan beberapa petunjuk yang hebat tentang hari ovulasi anda, jadi memeriksa serviks anda adalah alat yang membantu dalam mengenal pasti apabila hari ovulasi semakin hampir. Anda mungkin akan memerlukan beberapa kitaran untuk memahamkannya, supaya anda dapat memahami rasa dan variasi pada keadaan-keadaan yang berbeza yang serviks anda.

Memeriksa kedudukan serviks anda adalah yang terbaik dilakukan pada masa yang sama setiap hari kerana kedudukan serviks sering berubah dan tidak kekal di satu tempat sepanjang hari. Basuh tangan anda sebelum anda memeriksa serviks anda.
Tanda-Tanda Lain Dalam Mengenal Pasti Ovulasi Anda

Berikut adalah senarai tanda-tanda yang mungkin yang boleh membantu dalam mengenal pasti ovulasi anda, tetapi ianya kurang dipercayai sepertimana tanda-tanda yang di atas:
  • Sensitiviti dan ketegangan payu dara
  • Peningkatan libido
  • Peningkatan tahap tenaga
  • Deria penglihatan, bau dan rasa menjadi memuncak
  • Retensi air
  • Spotting – spotting pada pertengahan kitaran dipercayai hasil daripada penurunan secara tiba-tiba hormon estrogen sebelum ovulasi. Oleh kerana progesteron tidak dihasilkan serta merta, ia boleh bocor sedikit darah sehingga ianya tiba.


Mengenal Pasti Ovulasi Dengan Ujian Ramalan Ovulasi
Terdapat beberapa ujian ramalan ovulasi di pasaran, untuk membantu mengesan perubahan dalam badan yang memberi isyarat ovulasi adalah berhampiran. Dua yang paling biasa ialah:
  • Kit Ovulasi Ramalan (OPK)

OPK ini boleh dibeli dalam talian, dari farmasi anda atau pasar raya. Ianya berharga mahal bagi yang mengaku memberi keputusan yang paling tepat, tetapi ia berfungsi sama seperti dengan jenama yang lebih murah. Kit ramalan ovulasi berfungsi seperti ujian kehamilan, kecuali ia mengukur tahap LH anda, yang menunjukkan bahawa anda akan berovulasi dalam 12-24 jam akan datang.
  •  Maybe Bayi

Ini juga boleh dibeli dari farmasi dan dalam talian. Maybe Bayi ini adalah mini mikroskop tangan, yang membolehkan anda untuk melihat gambar mikroskopik sampel air liur yang kering. Dengan memerhatikan penghabluran air liur anda, membolehkan anda untuk mengikuti kitaran bulanan anda, mengenal pasti ovulasi anda yang muncul sebagai ‘ferning‘ tidak seperti masa tidak subur yang lain.

  • Kalkulator Ovulasi – Mengenal Pasti Hari Ovulasi Anda

Jika anda mahu mengenal pasti hari ovulasi anda berdasarkan tarikh kitaran anda, anda boleh cuba menggunakan kalkulator ovulasi. Hanya masukkan tarikh terakhir tempoh haid anda, dan juga panjang kitaran biasa anda. Ia akan meramalkan hari subur akan datang anda, jadi bersama-sama dengan pemerhatian mukus anda, anda mempunyai beberapa alat yang baik untuk mempercepatkan bahawa laluan untuk hamil.

Sperma boleh hidup di dalam badan wanita sekitar 3-5 hari, sehingga membuat hubungan seks sebelum ovulasi juga boleh menyebabkan kehamilan. Jika anda cuba untuk hamil, tidak ada keperluan untuk melakukan banyak hubungan seks dan jadualkannya ke saat anda berovulasi.

Ingin hamil dengan set SHAKLEE?
  • Tingkatkan kesuburan dengan penghasilan hormon estrogen melalui ESP
  • Tingkatkan penghasilan mukus serviks dan menguatkan plasenta  dengan GLA Complex
  • Meningkatkan kualiti 'telur' wanita terutama bagi yang ingin hamil melebihi usia 30 tahun dengan COQ health Plus
  • Menguatkan sperma & melindungi sperma dari kerosakkan DNA dengan COQ Health Plus
Hubungi saya untuk dapatkan konsultasi percuma

SAZRINA
0192866981
TEL.WASSAP
Mendaftar sebagai ahli untuk mendapatkan harga jimat :)









No comments:

Post a Comment