Saturday 5 October 2013

Zat Besi & Anemia - Kepentingan, Punca, Kesan & Cadangan Supplemen SHAKLEE

Apakah Zat Besi/Iron?

Zat besi adalah komponen utama dalam sel darah merah yang menghantar oksigen ke seluruh badan untuk memastikan kelangsungan hidup. Apabila bilangan sel darah merah kurang daripada normal (12 hingga 15mg/dl) wanita menghadapi risiko mengalami jenis anemia yang paling umum iaitu anemia kekurangan zat besi.

Keperluan Zat Besi kepada Wanita
~ Wanita yang merancang untuk hamil
~ Wanita yang hamil
~ Wanita yang melahirkan anak
~ Wanita yang didalam temph menyusukan anak

Punca kekurangan zat besi
  1. Diet yang tidak cukup zat besi
  2. Penyerapan rendah oleh badan
  3. Kesan sampingan ubat-ubat tertentu
  4. Keadaan genetik
  5. Kehilangan darah yang teruk
  6. Kehamilan
Mengapa wanita hamil dikaitkan dengan punca kekurangan zat besi?
Wanita hamil memerlukan 50% lebih banyak zat besi tambahan untuk menghasilkan lebih banyak darah bagi menyokong keperluan khasiat pemakanan diri sendiri dan tumbesaran bayi mereka.

APA KEPENTINGAN HEMOGLOBIN SEMASA HAMIL?

Ia penting untuk perkembangan bayi mengikut jangkamasa kandungan.

1. Kandungan kurang dari 5 bln (<20 minggu)Pada masa ini bayi sedang melalui proses organogenesis i.e pembentukan organ2 seperti kepala, tangan, kaki, jantung, otak, dan anggota2 lain. Jika darah kurang pekat (<11g/dl), jika jantung tidak terbentuk dgn sempurna, bayi akan gugur. Jika jantung dpt dibentuk tetapi darah terlampau cair bayi mungkin hidup tetapi cacat(eg. tiada kaki & tangan dgn sempurna). Jika bayi sempurna sifat tetapi darah cair akan melambatkan pembentukan otak bayi, mungkin bayi akan selamat di lahirkan tetapi kurang pandai.

2. Kandungan 5 bulan ke 7 bulan (20-28minggu)Ketika ini bayi kita telah sempurna pembentukan sifat dan anggota badan tetapi jika Hb terlalu kurang bayi tidak dapat berdenyut dengan baik dan akhirnya bayi boleh mati dalam kandungan.

3. Kandungan 7 bulan ke atas(28-40 minggu)Sifat bayi telah sempurna dlm usia begini tetapi jantung bayi masih bergantung pada kepekatan darah (Hb). Jika Hb terlalu cair/rendah (<9g/dl), jantung tidak kuat dan ada risiko untuk bayi mati dalam kandungan. jika jantung mampu bertahan tetapi anggota badan lain dapat sedikit, bayi akan lebih kecil saiznya tetapi mungkin selamat dilahirkan.

Bagaimana hendak mengetahui seseorang wanita itu mengalami anemia?
  1. Pucat
  2. Letih lesu
  3. sesak nafas
  4. jantung berdegup laju
Kesan anameia ketika hamil dan selepas melahirkan anak:
  1. keguguran
  2. kelahiran pramatang
  3. saiz bayi kecil
  4. koma
  5. kemungkinan ibu meninggal dunia
Cara mencegah anemia semasa kehamilan:

~ Sebelum mengandung:
  •    Di galakkan berjumpa doktor untuk menilai tahap hemoglobin dalam darah.

~ Membuat perubahan cara hidup dan permakanan
  • Meningkatkan pengambilan makanan kaya zat besi seperti sysm, dsyur berdaun hijau, kekacang, bijirin penuh, buah-buahan kering seperti prun dan kismis, kekacang, tembikai, labi, bijan dan tauhu
  • Supplemen tambahan yang boleh membantu memulihkan kekurangan hemoglobin dan mengoptimumkan penyerapan zat besi, dan mengurangkan kesan sampingan seperti sembelit
~ Pengambilan Supplemen tambahan dan makanan kaya zat besi sehingga berhenti menyusukan bayi atau selama enam bulan selepas menyusukan anak (yang mana lebih lewat)
  • Ibu disyorkan mengambil zat besi, folat , kuprum dan zink tambahan bersama makanan untuk mengurangkan kesan rencatan (Cadangan: Vitalea iron Formula & B- Complex)
  • Vitamin C disyorkan diambil bersama makanan kerana  diketahui meningkatkan serapan zat besi manakala teh dan kopi mengurangkan serapan zat besi jika diambil satu atau dua jam, sebelum mengambil zat besi tambahan (Cadangan: Sustained Release Vita-C)
  • Kalsium tambahan disyorkan diambil secara berasingan daripada zat besi contohnya sebelum tidur untuk mengurangkan rencatan pada penyerapan zat besi (Cadangan: Ostematrik)
Cadangan pengambilan supplemen SHAKLEE:
Vitalea Iron Formula: Mengandungi zat besi yang berfungsi untuk membentuk hemoglobin dan mengatasi anemia.
B- Complex: Mencegah anemia, membantu pembentukan sel darah merah yang sihat, meransang sirkulasi darahj dalam tubuh, mengatasi sakit kepala, keletihan, muntah-muntah.
Vitamin C: Membina sel darah merah yang sihat untuk penyerapan zat besi yang lebih baik, membantu sel darah putih menentang bakteria dan kuman, mengukuhkan sistem imun.
Osteomatrix: Meransang kepekatan darah, meringankan stress, menguatkan tulang
Omega guard: membantu tumbesaran dan perkembangan otak janin.


Testimoni Set Kehamilan Shaklee


No comments:

Post a Comment