Sunday 11 January 2015

Pil Tahan Haid sebagai Persediaan Umrah Berkesankah??

Assalamualaikum...
Sudah hampir 3 minggu rupanya saya pulang dr mengerjakan umrah. Ada sesuatu yg ingin saya kongsikan. berkenaan pil tahan haid. yg dh menopous duk diam2 ye. tp yg masih dlm proses nak menopous, means period x stabil cm dlu2 boleh sambung baca :). 
Ada yg kata pil tahan haid x boleh di ambil. sebb dikatakan melawan fitrah n itu juga atas kehendak Allah.
Beberapa pendapat yg sy pernah tanya, wanita patut ambil pil tahan haid. sebelum pergi umrah. berdasarkan kekangan perbelanjaan mengerjakan umrah n kesihatan. ia juga merupakan salah satu usaha supaya kita dpt maksimumkan ibadah kita di Tanah Suci. Wallahualam...

Saya ambil pil thn haid di klinik. pengiraan doktor saya tidak akan didatangi haid andai ambil pil tersebut secara konsisten
Actly, apa yg saya faham konsisten tu maksudnya ambil setiap hari n jgn missed! Tapi rupanya konsisten ikut masa yg di tetapkan. contoh ambil pukul 7.00 pg so kena ambil 7.00 pg juga ikut waktu Malaysia. Maksudnya 7 pagi waktu Malaysia bersamaan pukul 2 pagi waktu di Mekah/ Madinah. (-5 jam)

Saya? ikut suka hati. pagi asalkan pagi. Hmm..... but semuanya juga atas kehendak Allah. Kalau dia nak bg kita period, usaha macam mana pun takkan berhasil. Saya berserah pada Allah.
hari ketiga di Mekah (selepas sekali unrah) tiba2 sy period. tanpa sign. Bohong kalau saya kata saya tak sedih. Saya tak dapat melihat Kaabah lagi andainya period saya berlarutan 7 hari seperi biasa. sedangkan masa yg tinggal di Mekah hanya 6 hari. Saya takkan berkesempatan buat Tawaf Wida' , bersolat dan melihat Kaabah buat kali terakhir. Sedih ! Hanya Allah yg tahu. Tapi selagi berada di Tanah Suci, saya tahu Allah dengar doa-doa saya. Setiap hari smada subuh ataupun maghrib saya akan ke masjidil haram. Duduk bersempit di luar masjid. Masa yg ada saya habiskan dengan zikir, mathurat, dan baca terjemahan alquran yg sy bawa dlm handphone. Sambil tu doa tak putus2 Allah izinkan saya solat di depan Kaabah, buat Tawaf wida' n melambai Kaabah buat kali terakhir.
Subhanallah, pagi hari terakhir sy di Mekah, saya dapati sy suci dr haid. Saat itu tiada lain yg sy rasa melainkan rasa syukur. sesungguhnya Allah maha mendengar. Saya bergegas solat subuh di masjid. siangnya saya berseorangan buat tawaf sunat. Sekali lagi sy rasa terharu, sungguh dalam pada sy byk dosa, Allah masih dengar doa saya. Dengan izin Allah, saya dpt masuk ke hijir ismail. bersolat dan berdoa di Multazam. Subhanallah... sungguh banyaknya kasih sayang Allah pada hambaNya.
Sehingga membuatkan saya rasa malu pada diri sendiri.

# Perkongsian pil tahan period dh jadi pengalaman haid di Tanah suci pula. :)

No comments:

Post a Comment