Saturday 2 March 2013

SENGGUGUT...PERIOD PAIN??

PERIOD PAIN??SENGGUGUT?? adus...sakitnye.nk buat keje ape pon x boleh ... sampai rasa ank guling-guling...huhuhuu...entry kali ni saya bagi tahu petua untuk hilangkan sakit senggugut.. ok..lets try!!




Berlari atau berjalan laju.
Ha..ini saya x pernah buat...cos bila period dh kuar byk sgt disamping sakit yg teramat..nak bgun dr katil pon malas. kita tgk cara lain ye..tp kalo anda boleh buat cara ni...cube try..ok

Bantal pemanas.
Bantal panas atau "heat pad" boleh membantu dengan peradangan dan mengurangkan penumpukan cairan di dalam rangkaian. Biasanya bantal ni ada jual kt pasaraya..ala..yg boleh recharge tu. ataupun...time study dulu member guna iron je...panaskan iron n alas dengan kain. letak kt perut.awas!!jgn letak direct ke kulit..hehe. cara lain ambil segenggam beras. sangai atas kuali. kemudian letak beras yg dh panas tu kt dlm sapu tangan. balut n tuam kt perut.

Tidur.
Perlu alasan untuk tidur? Tidak ada waktu seperti sekarang yang menyakitkan. Ini akan membawa fikiran anda dari rasa sakit dan biarkan anda mendapatkan rehat yang sangat diperlukan. Cara yg terbaik untuk tidur ialah dengan tidur mengiring dan lipatkan lutut hingga ke perut (faham ke cara ni??heheh). yg ni boleh kurgkan rasa sakit sementara menunggu anda tertidur.

Mandi air panas.
Ini akan membantu anda merehatkan otot-otot perut anda dan yang lebih penting, menenangkan fikiran anda. Untuk usaha tambahan, membawa lilin aromaterapi dan minyak wangi mandi sebagai penyegar udara. Pertimbangkan vitamin dan suplemen. esp Vitamin Shaklee..ha..dalam hal ni Ostematrik & GLA Complex adalah yg terbaik!!
Minum secawan teh.
Pertimbangkan secawan teh hijau. Menurut para ahli, teh hijau tinggi dengan fenolat, yang boleh menghalang senggugut. Tidak ingin kafein? Fikirkan tentang secawan teh chamomile. Lebih baik lagi, meminumnya apabila anda sedang di tab mandi.

SELAMAT MENCUBA!!

No comments:

Post a Comment