Saturday 13 July 2013

KEKAL SIHAT DI BULAN RAMADHAN

Puasa sudah masuk hari ke 4. Nampaknya kita sudah makin terbiasa dengan rutin berpuasa iaitu menahan lapar dan dahaga dan perkara-perkara yang membatalkan puasa. tapi ada antara kita yang lupa fadilat berpuasa bila menjelang detik-detik berbuka terutama bila memilih juadah untuk bebrbuka puasa. Apa kata kita baca tip permakanan sihat di bawah supaya kebaikan berpuasa ni tidak bertukar menjadi mudarat disebabkan kesalahan kita yang tamak bila berbuka.


  1. Pembahagian masa amkan yang betul bagi mengelakkan pengambilan makanan berlebihan semasa berbuka puasa.
  2. Mengutamakan makanan yang tinggi serat dengan meningkatkan pengambilan bijirin selain itu sayur-sayuran dan buah-buahan juga merupakan makanan yang tinggi serat. Pengambilan makanan berserat masa sahur dapat mengekalkan resa kenyang yang lebih lama di siang hari dan memberi tenaga untuk aktiviti harian.
  3. Minnum air kosong 8-10 gelas bermual waktu berbuka hingga imsak bagi memastikan tubuh mendapat air yang cukup untuk berfungsi di siang hari.
  4. amalkan pengambilan 3 biji kurma dengan segelas air/jus setiap kali waktu berbuka untuk menyeimbangkan kandungan gula dalam darah.
  5. Pilih kaedah memasak seperti stim, panggang dan sup. elakkan menggoreng masakan bersantan, terlalu pedas.
  6. Makan dan kunyah perlahan-lahan ketika berbuka kerana kita cenderung untuk makan berlebihan semasa lapas. Otak kita mengambil masa selama 20 minit untuk mengesan perut kita telah kenyang.
  7. Teruskan aktiviti fizikal atau senaman ringfan di sebelah malam bagi mengekalkan kecergasan tubuh dan minda kita.
Bagi mendapatkan tubuh yang kekal bertenaga anda digalakkan mendapatkan supplemen tambahan seperti:
1. ESP
2. Mealshakes
3. Cinch

Hubungi saya untuk lebih maklumat:
SAZRINA
0192866981

No comments:

Post a Comment