Sunday 25 August 2013

BERAT TURUN MELEBIHI 1 KG SEMINGGU MERUGIKAN?

SALAM
Pagi2 saya dh terjumpa satu entry dalam sebuah blog mengenai nisbah penurunan berat badan. Wah.... dah macam blaja matematik plak kan? Alkisahnya nisbahnya adalah seperti di bawah ni:
  • Turun berat 0-1kg / 1 minggu = lebih 50% hilang adalah lemak* (Untung)
  • Turun berat 1kg / 1 minggu = 50% lemak, 50% otot
  • Turun berat lebih 1kg / 1 minggu = lebih 50% hilang adalah otot (Rugi)
  • Naik berat 0-1kg / 1 minggu = lebih 50% bertambah adalah otot* (Untung)
  • Naik berat 1kg / 1 minggu = 50% lemak, 50% otot
  • Naik berat lebih 1kg / 1 minggu = lebih 50% bertambah adalah lemak** (Rugi)

*Dengan syarat pengambilan protein yang mencukupi, dan melakukan kerja berat/weight training.
**Ini adalah langkah bermulanya obesity.
Tapi kena ingat ye.. protein kena diambil pada kadar yang mencukupi kerana protein yang berlebihan akan bertukar kepada lemak badan
Lemak adalah 3X lebih mudah ditukar kepada lemak badan (Body Fat) berbanding karbohidrat, atau 5X lebih mudah berbanding Protein. Karbohidrat pula 1.7X lebih mudah ditukar kepada lemak badan berbanding protein.
wah... ni yang membuatkan saya lebih sayang dengan ESP SHAKLEE...sumber protein terbaik!! Credit to:http://sususejat.com/kalori-mengawalmu-hanya-di-hujung-jariku-bahagian-3/
  • Hubungi saya untuk mendapatkan ESP sekarang. 
  • Harga retail 1 canister RM150, harga saya? Hubungi saya:
  • Sazrina 
  • 0192866981


No comments:

Post a Comment