Saturday 17 August 2013

MASALAH KEPUTIHAN - VAGINA BERSIH JAUHI KEPUTIHAN

Masalah keputihan adalah masalah yang biasa berlaku di kalangan wanita. Entry sebelum ni saya dah highlight  TENTANG KEPUTIHAN WANITA. tapi kali ni saya nak kongsikan mengenai cara mengatasi keputihan bagi mereka yang mengalaminya di peringkat sederhana. Maksudnya yang belum sampai tahap membengkak dan kronik tu ye..

Sebenarnya kulat atau bakteria yang mneyebabkan keputihan sememangnya ada pada setiap wanita, namun ia terdapat dalam jumlah yang kecil sahaja terutama di daerah vagina, slauran pencernaan dan kulit. Bagi wanita yang sihat dan mempunyai sistem imunisasi yang kuat, bakteria tidak mampu menyebabkan jangkitan.

Punca keputihan ialah seperti:
  • diabetes
  • kehamilan
  • stress
  • penggunaan seluar dalam yang ketat
  • bahan-bahan kimia dari penggunaan sabun atau detergen
Cara mengatasi keputihan yang sederhana
  1. hindari penggunaan cecair pembersih vagina. Cairan ini sebenarnya menubah kadar keasidan semula jadi di kawasan vagina sehingga meningkatkan risiko serta menimbulkan keradangan.
  2. Hindari menggunakan pakaian atau seluar dalam ketat. Ia boleh menghalang aliran udara. Sebaiknya gunakan pakaian yang dihasilkan dari kain kapas
  3. Bersihkan daerah vagina dari satu arah sahaja iaitu dari depan ke belakang. Ini dapat mengelakkan kuman dari dubur memasuki kawasan vagina.
  4. biasakan diri untuk mengeringkan bahagian luar vagina menggunakan tisu atau tuala bersih setiap kali selepas buang air kecil atau besar
  5. Elakkan daripada menggunakan pantyliner beraroma terus menerus seharian kerana in menyebabkan iritasi
  6. Kurangkan minum dan makan makanan manis kerana ia menyebabkan perkembangan kulat candida
  7. makan bawang putih kerana bawang putih menga
    ndungi zat anti kulat semulajadi
  8. Ambil susu atau yogurt kerana makanan ini mengandungi bakteria acidophilus yang membantu mengekalkan bakteria tetap seimbang.
Selain mengamalkan kaedah di atas, anda boleh mengatasi masalah keputihan dengan mengambil ALFAFA COMPLEX dalam diet harian. Insyaallah, masalah keputihan ini akan selesai :)

Hubungi saya untuk maklumat lanjut:
Sazrina\ID893512
0192866981
FB fan page: Safiyyah's Store



No comments:

Post a Comment